Tips

Met deze schaats-tips kom je beslagen ten ijs. Voordat je gaat Het schaatsseizoen begint meestal onverwacht en het is onvoorspelbaar hoe lang het duurt. Wanneer je zoveel mogelijk wilt schaatsen in die (korte) periode, dan is het belangrijk om een goede conditie te hebben voordat je eraan begint, want schaatsen kost veel energie. Ga je straks noren dragen, dan is skeeleren de beste voorbereiding (skeelers hebben vijf wieltjes). Draag je op het ijs hockey- of kunstschaatsen, dan kun je beter gaan skaten (vier wieltjes). Deze twee sporten hebben veel overeenkomsten met schaatsen: je werkt aan je uithoudingsvermogen, kracht snelheid, lenigheid, coördinatie en mentaliteit. Fietsen is ook een goede manier om sterke “schaatsbenen” te krijgen. Je traint hiermee vooral je billen, benen en conditie. Van doorloper tot klapschaats Ga je voor het eerst schaatsen dan zijn de ouderwetste houten Friese doorlopers (tegenwoordig ook van kunststof te koop) het meest geschikt. Bind ze bij voorkeur wel onder hoge schoenen die de enkels goed ondersteunen. Hierdoor leer je goed stabiel te staan, een eerste vereiste bij schaatsen. Voor gevorderden is de keus in schaatsen een stuk groter: Noren zijn de meest verkochte schaatsen. Er zijn verschillende soorten, in prijs variërend van 150 tot meer dan 1000 gulden. Let er bij het kopen op dat de pasvorm van de schoen goed is, dat de hak verstevigd is en dat je steun hebt in je voetholte. Een passende schaats zit al goed als je de veters nog niet hebt dichtgeknoopt ! Er zijn lage en hoge noren. De lage zijn meer geschikt voor natuurijs, omdat ze iets stabieler zijn. Maar op hoge noren ga je bij hoge snelheid beter de bocht door. Dan zijn er ook nog de zogenaamde comfort-noren. Deze hebben niet de traditionele leren schoen, maar een soort skischoen. Je staat hierin wat stabieler, prettig dus als je zwakke enkels hebt. De comfort-noren zijn echter minder geschikt voor lange afstanden. Klapschaatsen zijn voor de zeer geoefende schaatsers. Deze “ontdekking” werd een paar jaar geleden heel populair onder wedstrijdschaatsers en wordt nu ook door recreanten gedragen. Klapschaatsen zijn echter niet erg geschikt voor natuurijs, want je kunt er minder makkelijk mee corrigeren. Kunstschaatsen en ijshockey-schaatsen zijn met name geschikt op natuurijs. Je bent hiermee veel wendbaarder, omdat het ijzer niet langer is dan de neus van de schoen. Kunstschaatsen hebben aan de voorkant karteltjes, waarmee je makkelijk met de punten kunt afzetten en achteruit kunt remmen. Beide schaatsen zijn minder geschikt voor lange afstanden omdat het glijvak korter is en je dus meer slagen moet maken om een bepaalde afstand af te leggen. Maatje meer? Nee, schaatsen moeten dezelfde maat hebben als je gewone schoenen. Pas schaatsen altijd met normale sokken, want bij te dikke sokken of een te grote schaatsschoen ontstaat tijdens het rijden wrijving. Bovendien kun je niet goed schaatsen als je geen goed contact hebt met de schoen. Luchtige laagjes Bij het schaatsen draag je kleding die je beschermt tegen diverse weersinvloeden en bij een eventuele valpartij. In de eerste plaats moet die kleding lekker zitten en je niet belemmeren in je bewegingen. Het handigst is om diverse lagen over elkaar te dragen. Daartussen blijft dan een isolerend laagje lucht zitten. Kies ook kleding die niet te strak zit. Als de door zweet nat geworden stof direct op je huid zit, koelt je lichaam snel af. Een strakke spijkerbroek biedt dus onvoldoende warmte. Hou er bij het kiezen van de kleding rekening mee dat de gevoelstemperatuur een stuk lager kan liggen dan de waarde die het KNMI aangeeft. Meer informatie op de volgende link(s) Startpagina schaatsen: http://ijsbaan.startkabel.nl/ http://schaats.startpagina.nl/

Reacties zijn gesloten.